02
Sep
13

Prenses ve kurbağa

Disney’in epeydir izlemek istediğim Princess and the frog filmini sonunda izledim ve twitter’da film hakkında birkaç görüş belirtmek istedim ama baktım ki söylemek istediklerim twitter için biraz uzun, o yüzden buraya kısa bir Disney postu giriyorum. Bu da sanırım blogdaki Japonya ya da Kore yapımı olmayan ilk çizgifilm yazısı oluyor.

princess-and-the-frogBiliyorsunuz Disney’in prenses filmleri tartışmalı bir alan, seveni de çok eleştireni de çok. Son zamanlarda ben de bu Disney prensesi tartışmalarına epey merak sardım. Beni en çok şaşırtan bu filmleri hem deli gibi seven hem de en ince ayrıntasına kadar didikleyip feminist eleştiriye tabi tutan ciddi bir kitle olduğunu görmek oldu. Disney feminizmi diyorlar buna, bütün prenses filmlerini cinsiyetçi olarak kabul edip çöpe atmak yerine kadınların hikayelerini anlatan önemli filmler olarak görüp cinsiyetçi/ırkçı noktalara işaret etmek ve olumlu yönlerini öne çıkarmak şeklinde bir tutum. Eğer bütün prensesleri tek başarıları prensle evlenmek olan zavallılar olarak görüp yok sayarsanız geriye baş karakterin kadın olduğu pek fazla önemli, klasik çizgi film kalmıyor. Genellikle çizgi filmlerde önemli karakterlerin çoğu erkektir ve araya bir tane kız sıkıştırırlar, onunda genellikle en önemli özelliği “kız” olmasıdır, buna şirine prensibi de denir. Öte yandan Disney’in prenses filmlerinin çoğu medyadaki kadın varlığını ölçen Bechdel testini rahatlıkla geçmektedir. Bu testi geçmek için filmde birbiriyle bir erkeğe dair olmayan bir konuda konuşan iki kadın karakter olması gerekmektedir. Pek çok filmin çuvalladığı bu testi o hor görülen prenses filmleri baş karakterlerin ve genellikle baş kötülerinde kadın olması nedeniyle taklalar atarak geçiyor. tumblr_msadvuyKy01sea70yo1_500

Princess and the frog filmi Disney’in kendisine yöneltilen yapıcı feminist eleştirileri dikkate aldığının göstergesi olarak yorumlanmaktadır. Başkarakter Tiana hem Disney’in ilk siyah prensesi hem de evlilik, aşk meşk düşünmeyen, hayalindeki restoranı açabilmek için iki işte birden çalışan bir genç kadın. Fakat karakterlerinin çoğunun siyah olduğu bu film de ırkçılık eleştirilerinden nasibini almış, Voodoo inanışının filmde beyazların anladığı şekliyle, yanlış ve saygısızca yansıtıldığı söylenilmiş.  Voodoo ya da Vudu hakkında pek bir şey bilmiyorum, öyle diyorlarsa öyledir ama ben Vuducu kötü karakteri çok sevmiştim ve izlerken harika bir fikir gibi gelmişti.

Filmi izlediğimde bu film muhteşem bir şey olabilirmiş de kıl payı kaçırmış gibi hissettim. Karakterler harika: Tiana da Prens Naveen de çok şirin, ki Disney prensleri biraz sıkıcı olur. (Rapunzel’in Flynn’i hariç. Onu da seviyorum^^) Müzikler harika: Disney filmleri zaten şarkılı türkülü olur ama bu seferkini daha bir müzikal gibi düşünmüşler, biraz da caz ağırlıklı olmuş. Fikir harika: Biraz ters tepen bir kurbağa prens masalı 1920’ler New Orleans’ında geçiyor. 2 boyutlu olması nedeniyle animasyon da harika. Bu zaten Disney’in geleneksel teknikle yaptığı son çizgi filmmiş. Bence filmin yeterince güzel olamamasının nedeni Tiana ve Naveen’in filmin büyük bir kısmını kurbağa formunda geçirmeleri. Hayvanlar arasında geçen bölümlerde tempo düşüyor ve iki kurbağanın romantizmi beni pek açmadı. Tiana’nın diğer prensesler kadar popüler olamamasının nedeni de bu olabilir (ya da örtük bir ırkçılığa kurban gidiyor da olabilir) Her neyse sonuç olarak pro-feminist prenses filmi olayı ilk Brave’le başlamamıştır ve Tiana daha fazla ilgiyi hak ediyor.


0 Responses to “Prenses ve kurbağa”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Arşiv (adeta bir zaman tüneli)

yazı kategorileri

Yeni yazılardan haberdar olmak için mail adresini gir.

Join 263 other followers

blog istatistikleri

  • 490,153 tıklama
Personal Blogs - BlogCatalog Blog Directory

şu sıralar okuduğum

RSS icten’s Recently Watched Anime from MyAnimeList.net

RSS icten’s Recently Read Manga from MyAnimeList.net


