27
Oct
12

Yukio Mişima’nın Bereket Denizi Dörtlemesi

Bahar Karları, Kaçak Atlar, Şafak Tapınağı ve Meleğin Çürüyüşü kitaplarından oluşan Bereket Denizi serisi Yukio Mişima’nın son eseridir. Mişima 45 yaşında Bereket Denizi dörtlemesini bitirdikten sonra bir röportajında “Artık bittiğimi hissediyorum. Piyesler, uzun romanlar, her türlü şey yazdım. Artık yapacak hiçbir şeyim kalmadı.” demiştir. Ve bir süre sonra Japon edebiyatıyla ilgilenenlerin çok iyi bildiği inanılmaz eylemini gerçekleştirmiştir: Dört genç takipçisinin yardımıyla, samuray kılıçları kullanarak Japon Savunma Kuvvetlerinden bir komutanı esir almış, balkona çıkıp Japon askerlerine yeni anayasanın orduyu kısıtlamasının getirdiği tehlikelerle ilgili bir konuşma yapmış ve sonrasında da yoldaşlarından birinin kafasını kesmesiyle sonuçlanan bir seppuku töreniyle intihar etmiştir. Ölmeden önce son sözleri “Beni yeterince iyi duyduklarını sanmıyorum.” olmuştur.

Siyasi görüşleri, intihar şovu ve Bir maskenin İtirafları isimli tuhaf kitabıyla Yukio Mişima anlam veremediğim bir yazar olmuştu fakat Bereket Denizi serisini okumak onu gözümde epey normalleştirdi. Merak etmeyin Yukio Mişima’yı okurken aşırı milliyetçi bir yazarı okuduğunuzu hissetmiyorsunuz ve Bereket Denizi çok güzel bir seri, bu yüzden önyargılarınızı atın.

Bereket Denizini oluşturan dört kitap boyunca önce bir hukuk öğrencisi daha sonra da hakim ve avukat olan Şigekuni Honda’nın en yakın arkadaşı Kiyoaki’nin tekrar tekrar reenkarne oluşu anlatılmaktadır. Honda’nın arkadaşı her kitabın sonunda, 20 yaşında ölmekte, bir sonraki kitapta bambaşka bir insan olarak yeniden doğmaktadır. Böylece 4 kitap boyunca Japonya’nın 20’şer yıllık 4 evresine ve Şigekuni Honda’nın 80 yıllık ömrüne tanık oluruz.

Yukio Mişima, gerçek bir yasa ve mantık insanı olan ve arkadaşının reenkarne olduğunu bilen Honda’nın yaptığı araştırmalar aracılığıyla çeşitli budist kaynaklarından reenkarnasyon ve varoluşa dair benim epey karmaşık bulduğum teoriler aktarmaktadır. Fakat Mişima aslında reenkarnasyona inanan bir insan değildir. Honda’nın da ilk kitapta değindiği gibi önceki yaşamlarının bilincine sahip olmayan farklı karakterler olarak doğuyorsak reenkarnasyon anlamszdır. Kitapta da Kiyoaki birkaç ortak nokta dışında son derece farklı karakterler olarak reenkarne olmaktadır. Bunların aslında aynı insan olduğunu düşünmek için hayal gücümüzü epey zorlamamız gerekiyor. Bu dört karakterin en önemli ortak özellikleri dikkat çekici bir dış güzelliğe sahip olmaları ve göğüs kafeslerinin yan kısmında 3 tane leke bulunmasıdır. İlk kitap olan Bahar Karlarında Kiyoaki, Honda’nın sınıf arkadaşı olan bir aristokrattır. Kaçak Atlar’da İsao adında suikast planları yapan aşırı milliyetçi bir gençtir. Şafak tapınağında Yin Çan adında Honda’nın da aşık olduğu Taylandlı bir prenses olarak reenkarne olur. Son kitap olan Meleğin Çürüyüşü’nde ise yaşlı Honda tarafından evlat edinilen Tooru isimli yozlaşmış bir karatere sahip bir yetimdir.

Her kitapta Honda yeniden reenkarne olan arkadaşını tanıyabilmektedir çünkü göğsündeki üç leke önemli bir işarettir ve ilk kitapta Kiyoaki gelecek yaşamlarına dair rüyalar görmüş ve bunların gelecek yaşamları olduğunu bilmediği halde rüya günlüğüne kaydetmiştir. Ölüm döşeğindeyken rüyaların anlamını çözmüş olacak ki rüya günlüğünün Honda’ya verilmesini vasiyet eder. Honda her kitapta arkadaşını  genç yaşta ölme kaderinden korumaya çalışır ama nedense bunu onu yozlaştırarak ya da sıradanlaştırarak yapmaya çalışır gibi görünmektedir. Belki de bu yüzden Honda’nın kendisi de giderek yozlaşmaktadır, ilk iki kitaptaki ilkeli Honda ile son iki kitaptaki Honda arasında çok büyük fark vardır.

4 kitapta da reenkarne olan karakter bunun bilincinde değildir, küçük bir istisna hariç: 3. kitapta Taylandlı prenses Ying Çan çocukken önceki hayatlarını hatırlayabilmektedir ve Japon olduğunu iddia ettiği için çevresindekiler tarafından deli olarak görülmektedir fakat büyüyünce bunları unutacaktır. Honda küçük kızla karşılaştığında kız Honda’yı tanır ve ağlayarak kendisini Japonya’ya geri götürmesini ister. Bu çok ilginç bir sahnedir çünkü küçük kız hem önceki hayatlarının bilinciyle konuşmakta hem de çocuk gibi davranmaktadır. Okuyucunun bu ağlayan kızın hem İsao hem de Kyoaki olduğunu hayal etmek için kendisini biraz zorlaması gerekmektedir.

Bu seri içerisinde Mişima’nın siyasi görüşlerini en çok yansıtan herhalde Kaçak Atlar’dır. Bu kitapta Mişima İmparator’a hizmet adına darbe ve suikast düzenlemeyi ve bunu sonucunda savaşarak ya da seppuku yaparak ölmeyi güya yüceltmektedir ama bana pek de yüceltebiliyormuş gibi gelmedi hatta yazarın kim olduğunu bir anlığına unutursak bu kitabı aşırı milliyetçilerin saçma, çocuksu hareketlerini ortaya seren bir kitap olarak düşünmek bile mümkün. Başta söylediğimi tekrar ediyorum: Yukio Mişima’yı okurken aşırı milliyetçi bir yazarı okuduğunuzu hissetmiyorsunuz.

Mişima’nın önemli özelliklerinden biri erkeksi güzelliği öne çıkarmasıdır. Bunu Bahar Karları’nın başındaki kendo müsabakasını anlatırken o kadar ustalıkla yapmaktadır ki kasların hareketinden yere düşen ter damlasına kadar her şeydeki güzelliği görmenizi sağlar. O kısım hayatımda okuduğum en etkileyici tasvirlerden biriydi.

Ben bu kitapları karışık bir sırayla okumak zorunda kaldım, bu kadar seveceğimi bilseydim ilk kitabı alana kadar sabreder ve ortadan başlamazdım. Karışık okumanın da farklı noktalara dikkat etmemi sağladığını düşünüyorum ama size kitapları sırayla okumanızı öneririm.


12 Responses to “Yukio Mişima’nın Bereket Denizi Dörtlemesi”


  1. 1 pinik
    October 27, 2012 at 7:18 pm

    Twitterdaki yazılarında görünce ben de kampanya kapsamında son üç kitabı aldım ama ilk kitabı bulamamıştım.Henüz başlamadım ilk kitabı alana kadar bekleyeyim o zaman.

    • October 27, 2012 at 9:29 pm

      bence bir an önce ilk kitabı bulmaya bak. bir de can yayınları pahalı satıyor galiba, sahaflarda aramak akıllıca olabilir. aslında karışık da okunabilir, ben okudum işte ama bence sırasıyla daha zevkli olur.

  2. October 27, 2012 at 10:23 pm

    merhaba, yazı için eline sağlık…
    Bende kampanya maduruyum :D son 3 kitabı aldım ama ilk kitabı bulamadım henüz, tam da ilk kitabı okumadan diğerine geçsem olur mu diye soracaktım ama yazının sonunda sırayı bozmayın dediğiniz için ilk kitabı bulana kadar bekleyeceğim :)

    • October 28, 2012 at 12:07 am

      çok komik ya herkesin elinde 3 kitap var ama kimse okumaya başlayamıyor:)

      • October 28, 2012 at 11:25 pm

        halbuki sırayla okumanıza gerek yok deseydin okurduk hiç çekinmeden ama bir fişekleyenimiz yok ki, mecbur ilk kitabı bulacağız önce ^^

        • October 29, 2012 at 1:16 am

          hahahah:D ama diyemem, ben ettim siz etmeyin diyorum işte:)

          • February 2, 2013 at 7:10 pm

            Bahar Karları’nı ADA kitapevinden buldum sonunda, darısı diğer arkadaşların başına :)

            • February 3, 2013 at 4:46 pm

              eh nihayet :) umarım aradığına/ beklediğine değer.

  3. 9 pinik
    October 27, 2012 at 10:50 pm

    teşekkür ederim,ilk önce sahaflara bakayım en iyisi.bu arada ayrıntılı bir bakuman yazısı yazmayı düşünüyordun,yakında gelecek mi?

    • October 28, 2012 at 11:50 am

      bakuman yazacaktım değil mi? ben onu unuttum bile ^^; gelmez herhalde artık:(

  4. 11 strutterf
    November 6, 2012 at 7:28 pm

    Yazı için eline sağlık,en yakın zamanda bu dörtlemeyi edinmeyi düşünüyorum.

    Geçenlerde filmini izleyip sayesinde romanını da okuduğum “suna no onna”yı kesinlikle tavsiye ederim.Bir de “master and margarita” üzerine bir yazı yazsan çok iyi olurdu.

  5. April 8, 2015 at 4:41 pm

    Yazınız çok güzel ve açıklayıcı. İlk kitabı bahar karları’nı okuyup yorumladım ben de.

    http://kanvekuller.blogspot.com.tr/2015/04/zaman-cark-canlar-kimin-icin-calyor.html


Leave a Reply

Arşiv (adeta bir zaman tüneli)

yazı kategorileri

Yeni yazılardan haberdar olmak için mail adresini gir.

Join 263 other followers

blog istatistikleri

  • 490,153 tıklama
Personal Blogs - BlogCatalog Blog Directory

şu sıralar okuduğum

RSS icten’s Recently Watched Anime from MyAnimeList.net

RSS icten’s Recently Read Manga from MyAnimeList.net


