08
Sep
10

Tsugumi Ohba’nın cinsiyeti meselesi

Death Note ve Bakuman’ın dahi yazarı Tsugumi Ohba kadın mı erkek mi? Facebook’ta L karakterinin hayran sayfasında bu soru ortaya atılmış. Önce ilgilenmeyip tabii ki erkek deyip geçtim. Ama yapılan yorumları okudukça bu konu epey ilginç ve gizemli görünmeye başladı. Kimliği saklanıyor da olsa, Death Note ve Bakuman’daki daha önce de söz ettiğim kimi seksist ögeler nedeniyle erkek olduğundan gayet eminim ama kadın olduğu yönünde oldukça şüphe uyandırıcı kanıtlar yazmış yorumcular. Her iki yöndeki kanıtların da Death Note hayranlarına yakışır birer dedektiflik çalışması olduğunu düşündüm ve bu konu beni epey eğlendirmeye başladı :D

Öncelikle neden kadın olduğu düşünülüyor? Çünkü Death Note’un tankobon ciltlerinde yazarın fotoğrafı yerine kullandığı resim L gibi oturan bir kadın silueti olarak görülüyor. L gibi oturuyor olması önemli çünkü Ohba’nın manga bölümleri tasarlarken aynı Death Note’daki L gibi tüneyerek oturduğu biliniyor. Öyleyse bu herhangi bir resim değil Ohba’nın ta kendisi ve o bir kadın. Ama bu kesin bir kanıt değil, resimdeki zayıf ve uzun saçlı bir erkek de olabilir. Ya da resimdeki kadın olsa da bu tek başına ikna edici değil.

L ve Ohba’nın tek ortak noktası oturuş şekilleri değil. Ohba’nın L gibi tatlıya çok düşkün olduğu da biliniyor ve bu da kadın olduğuna dair bir gösterge kabul ediliyor. Ohba hakkında bilinen az sayıda şeyden biri de küçükken jimnastikçi olmak istediği. Bu da kadın olduğunu savunanlar tarafından kanıt olarak sunuluyormuş.

Kadın olduğu yönünde beni en çok düşündüren argüman neden cinsiyetini sakladığı oldu. Eğer erkekse neden kimliğini saklıyor? Shounen dergilerindeki tüm mangakaların zaten erkek olması beklenir. Shounen yazan-çizen kadınların ise kimliğini saklaması ve bir erkek adı kullanması ticari açıdan daha mantıklı olarak kabul ediliyor. Hatta bu sadece mangada değil edebiyatta da böyle J.K. Rowling ve George Sand örnekleri verilebilir. Okuyucunun ön yargısına kurban gitmek istemeyen kadınlar isimlerini saklar.

Öte yandan benim şu yazıyı yazıyor olmam bile “eğer erkekse neden kimliğini saklıyor?” sorusunun cevabı olabilir. Merak yaratıyor ve konuşuluyor. Ayrıca dedektiflik mangası yazan birinin gizemli bir kimliği olması artı özellik olarak kabul edilemez mi?

Erkek olduğunu savunanların buna daha da iyi bir cevabı var: Tsugumi aslında başka bir mangaka. Mangakaların farklı tarzdaki işlerini birbirinden ayrı tutmak için farklı mahlaslar kullanması görülmemiş bir şey değil. Örneğin Kuroshitsuji’nin mangakası Toboso Yana, Yanao Rock adıyla da yaoi çizmekte.

Ben Ohba’nın başka isimlerle mangalar çıkarmış olduğundan son derece eminim. Birinin sıfırdan Death Note gibi süper bir hikayeyle ortaya çıkması mümkün değil, bunun için manga deneyimi gerekiyor. Ayrıca Bakuman Ohba’nın manga sektörünü ne kadar iyi tanıdığının kanıtı.

Bazı dedektif ruhlu hayranlar Ohba’nın aslında bir dönem Shounen Jump’ta komedi mangası çizmiş olan Gamo Hiroshi olabileceğini keşfetmişler. Bakuman’da Mashiro’nun amcasının da burdan esinlenildiğini iddia ediyorlar, çünkü o karakter de çizimleri çok iyi olmasa da bir dönem Shounen Jump’ta süper kahraman komedisi çizmişti. Yeterli bir kanıt değil ama bana mantıklı geldi.

Yine de bence en önemli kanıt Bakuman ve Death Note’da kadın karakterlerin anlatılış şekli. Bir kadın da seksist şeyler yazabilir ama bu kadar da sığ kadın karakterler yaratamaz. Hele ki Death Note gibi bir hit yaratmış bir kadın mangaka, Bakuman’daki kadın mangaka karakterlerini kesinlikle daha farklı tasvir ederdi. Eğer kadınsa bu durumun tek açıklaması cinsiyetini saklamak için yazarken de erkek gibi düşündüğü olabilir. Eğer durum buysa çok enteresan bir vaka ile karşı karşıyayız demektir ama hiç sanmıyorum.

Tsugumi Ohba’nın kimliği açıklanmıyor olsa da devlet sırrı gibi de saklanmıyordur diye düşünüyorum. Onu tanıyan birileri mutlaka internete sızdırmıştır da benim haberim yoktur gibi geliyor. Bu konuda bir şey bilen bana haber verirse çok iyi olur çünkü gerçekten çok merak ediyorum.


7 Responses to “Tsugumi Ohba’nın cinsiyeti meselesi”


  1. September 8, 2010 at 12:08 pm

    Sorun şu ki bulduğun bilgiye güvenemeyebilirsin. Daha doğrusu güvenirsin ve yanlış olabilir, güvenmezsin ve doğru olabilir(eğer bir oyun olsa nash equlibrium’u güvenirsin ve doğru olur olacaktı sanırım, ama oyunda değil). Mesela diyelim, ben bir resim buldum 40larının ortalarında şişman otaku tipinde bir eleman duvarlarda naruto, bleach falan posterleri olan, her tarafta shounen jump yazan, ofis masalarının falan olduğu bir yerde oturmuş manga çiziyor, çizdiğinin death note olduğunu biliyorum çünkü bende olan orjinal kapakla manganın ilk sayfası üzerindeki yazıyı karşılaştırdım. Belli ki Death Note çizildiği dönemde çekilmiş bir fotoğraf. Fotoğrafı aktaran kişi de bu kişinin Ohba olduğunu söylüyor. İnanılabilir, çünkü elimizdeki az miktardaki kanıtla belli önermeler ışığında uyuşuyor. Ohba genetik bir sorundan muzdariptir, çok hızlı kilo alıyordur ve bunun yüzünden jimnastikçi olamaz estetik olmamasının yanı sıra bu onun ciddi sakatlanmasına sebep olurdu. bu kendinden mutlu olmamasına yol açar, böylece gizlenir ve hikikomori bile olmuş olabilir hayatının bir döneminde. Hatta büyük ihtimalle çizdiği mangalar popüler olana kadar neet bile olabilir. Bu bakuman’daki kargayı çizen çocuğun hikayesine çok benzemekte ve o çocuğunda L gibi oturduğunu söyleyebiliriz. Tatlı sevdasına dair pek birşey görmedim ben ama arasıra o da abur cubur yiyor. Tabi Death Note kapağındaki oturan kadın/sı/erkek silueti onun fantezilerinin bir yan ürünü olabilir ve büyük ihtimalle hayatını trevanian, agatha christie gibi şeyleri okuyan biri için kesinlikle eğlenceli bir şakadırda.

    Sorun burada yükseliyor ve bize her ilahi, temelsiz inanca dayalı varsayımlarla ulaştığımız çözümlerin geçerliliğini soruyor? Tabi ki Ohba gerçekten şişman otaku modeli olabilir, insan ilişkilerini galgelerden veya otagelerden öğrenmiş olabilir, hatta belki sims’ten falan da çıkarmış sosyalleşememiş bir insan olabilir. Yalnız bunun yanında çok farklı biri de olabilir. Ancak japonların son dönem içine düştükleri para kaygısı kötü tepki alan hiçbir şeyi söylemeyeceklerini çıkartıyor. Önce deneyeceklerdir, gerçeği değilde, gerçeğe yakın veya alakasız ama temel olanla bağdaştırabilecekleri şeyleri. Mesela kadın olması sorun çıkaracaksa erkek olduğunu söyleyeceklerdir, kim olduğunu gösterememeleri dergi satışlarını düşürürse olay güzin abla meselesine dönecektir. Hayır o asla yaşlı, bilge tonton bir kadın değildir. Ama öyle düşünmek işimize gelmektedir, çünkü dertlerini gazetede yayınlayacak kadar çaresiz insanlar, buna inanmaya muhtaçtır. Ve evet ben öyle bir resim buldum çok yüksek kalite değil, 4chan.org un içinde Ohba’nın erkek mi kadın mı olduğuyla ilgili bir tartışmanın içinde, linki kapatmadan önce kopyalasaydım iyi olacaktı, ama ben o geyiği sen buraya yazmadan bir hafta önce yapmıştım, yani gerçekten kopyalamam o an mantıksızdı.(Bu arada bu olayın nash equilibrium’u kadınsa açıklanması bizimde pozitif tepki vermemiz sanırım, game theory nerd’ü oldum, god delusion’ı bitireyim, sonra isaac asimov’un vakıf serisiyle beraber onunla ilgili kitaplardaalıp okuyacağım ^^)

    • September 8, 2010 at 12:57 pm

      haha game theory nerd’ü de ilk defa görüyorum :D eğer dediğin gibiyse bakuman’da son zamanlarda çıkan hikikomori mangaka’ya da benziyor demektir. aslında bakumandan çok fazla ipucu çıkarılabilir gibi geliyor bana, ordaki mangakaların hangi durumlarda kimliklerini sakladıkları filan.

      ben de vakıf serisinin ilk kitabını aldım, istanbul’da beni bekliyor. gidince başlayacağım.

      • September 8, 2010 at 3:18 pm

        E-kitap ve ingilizceyle sorunun yoksa bende hepsi var. Robot serisi ve Vakıf serisinin hepsi var.

        • September 8, 2010 at 7:14 pm

          ingilizce değil ama e-kitapla sorunum var.

  2. September 9, 2010 at 10:00 pm

    Cİnsiyet; doğduğunda ensende duran barkot numaralarından sadece birisidir. Bence bir insan ne olduğunu söylüyorsa odur fanzin, basılı yayın ve internet ortamında. Her gün başkasının derisini giyebilecek olma şansını yüzünüzü ve sesinizi sunduğunuz anda kaybersiniz. Being John Malkovich deki gibi insanlar başkası olma özlemi içinde yaşarlar. Kimliğiniz bir başkasınınki olmaya başladığında ve yalanı yaşadığınızda geriye dönüp bakmak zor gelir. Bir oyunda, özellikle mmorpg tipi oyunlarda insanların sürekli yeni karakterler ile oynamalarının temel sebebidir bu.

    Demem o ki kişinin kendisi ile yüz yüze samimi bir diyalog kurana kadar onun aslında ‘ne’ olduğunu bir resmine veya yazısına bakarak bile anlamanız kimi zaman mümkün olmayabilir. Zeki birisi tahminleri gözlemleyerek eğlenmesini bilir.

    • 6 hopkop
      September 10, 2010 at 1:56 am

      “Bence bir insan ne olduğunu söylüyorsa odur fanzin, basılı yayın ve internet ortamında.” demişsin. buna tamamiyle katılıyorum. dolayısıyla dediklerinin geri kalanına da. ama özellikle fanzin olayında herhangi bi cinsiyet,yaş,vb. kimlik bilgilerinin önemi olduğunu sanmıyorum.
      gerçi sen yazının sonunda daha çok bilgiye açık olduğunu söylemişin. ben yukardaki yorumu desteklemekle yetiniyorum ehehehe..

  3. October 12, 2010 at 10:57 pm

    Kadın ya da erkek.aslında mangalarında her iki taraftan da bize dersler veriyor.aslında göründüğünden fazlası var.ve çok şey anlatmak istiyor.bu yüzden kadın ya da erkek olması önemli değil.
    Bakuman ve death note’taki olaylardan yola çıkacak olursak bambaşka boyutları da fark edebiliriz.bunu anladığımda gerçekten içimden onu alkışladım.= )


Leave a Reply

Arşiv (adeta bir zaman tüneli)

yazı kategorileri

Yeni yazılardan haberdar olmak için mail adresini gir.

Join 263 other followers

blog istatistikleri

  • 490,153 tıklama
Personal Blogs - BlogCatalog Blog Directory

şu sıralar okuduğum

RSS icten’s Recently Watched Anime from MyAnimeList.net

RSS icten’s Recently Read Manga from MyAnimeList.net


