12
Jul
10

Bakuman’dan seksist paneller

Özellikle shounen manga ve animelerinde kadın karakter olmamasını olanların da erkeklerin beğenisine hitap etmekten başka bir işlevi olmamasını artık normal karşılamaya başladım. Sonuçta shounen türü yaş ortalaması çok da yüksek olmayan bir erkek okuyucu kitlesini hedefliyor. Yine de bazı kareler oluyor ki artık bu kadarını da hoş göremem diyorum. Özellikle severek okuduğum Bakuman’da beni rahatsız eden cinsiyetçi sayfaların çokça yer aldığını fark ettim. Shounen Jump’ta yayımlandığı için bütün önemli karakterlerin erkek olması gibi şeyleri bir noktaya kadar normal karşılıyorum ama öyle paneller karşıma çıkıyor ki Bakuman’ın yaratıcıları Obata Takeshi ve Ohba Tsugumi’de biraz şovenistlik mi var sorusu aklıma geliyor.

Okuduğumda mideme kramp girmesine neden olan bir sayfaydı bu. Ne yazık ki söz konusu “kadınların anlayamayacağı hayaller” Megan Fox’la bir gece geçirmek filan değil burda ideallerden, Mangaka olmaktan ya da istediğin mesleği icra etmekten söz ediliyor. Neden kadınların bu tür hayallere sahip olmak bir yana anlayamayacağını düşünüyorlar ya da çoğu 18 yaşın altında olan okuyucularına kadınlarla ilgili ne tür düşünceler aşılamaktalar?

Bir de Takagi’nin kızların zekasını kendilerini erkeklere beğendirme kapasitelerine göre değerlendirdiği sayfalar var ki resmen ibretlik. Takagi’ye göre sınıfın en yüksek notlarını da alsa tavırları erkeklere itici gelen kız aptaldır. Görünen o ki aptal Iwase bir kızın hayattaki yegane amacının kendini erkeklere beğendirmek ve iyi bir koca bulmak olduğunu anlayamamış. =_=’ (Resimlere tıklarsan büyüyecek, gözlerini bozma)

Aslında kadın mangakaları tasvir ediş şekilleri de bir garip. Şimdilik iki kadın mangaka karakter var ve her ikisi de güzelliğiyle öne çıkıyor ve manga konusundaki yetenekleri biraz şüpheli. Bunlardan birinin zaten aslında mangayla alakası yok ve serinin en nefret edilesi karakteri. Diğeri de shounen tarzına pek uygun değil. Gerçek hayatta shounen de çizebilen pek çok başarılı kadın mangaka varken (en önemli örnek Full Metal Alchemist’in yaratıcısı Arakawa Hiromu) konusu manga olan bir serideki kadın karakterlerin yalnızca “the chick” rolünde bulunması acınası bir durum.


13 Responses to “Bakuman’dan seksist paneller”


  1. July 12, 2010 at 5:20 am

    Baştan söylemeliyim, ben Bakuman okumuyorum ama blogdaki alakalı pek çok girdini okumaktan keyif aldım ve yeni çıkacak anime adaptasyonu ile başlayarak manga ile devam edeceğim. Bu başlığın var oluş sebebinin aklımdaki pek çok konuyu dürttüğünü ve gereğinden uzun bir fikir beyanının buraya eklenmek üzere bastırılamaz şekilde dışarıya çıkmak istediğini de söylemeliyim. Ama yapmayacağım.

    Ben internet üzerindeki var oluşumun cinsiyetsiz ve tarafsız olması adına hatrı sayılır emek harcadım. “Adın ne?” sorusu ile karşılaştığımda muhatabımın nasıl biri olduğu konusunda %50 fikir sahibi olunabileceğini öğrendim. Bu yüzden bir sitede, blogda, mail cevaplamasında vb herhangi aktivite bölgesinde bir kere kullandığım “gerçek adı” tekrar kullanmadım. Ben bir kişi değilim, fikirim. Cinsiyet kişinin doğarken yediği silinemez bir damgadır ve sevin ya da sevmeyin onunla yaşamak zorunda olma durumunuz “Yeterince özgür değilim, eşit yaratılmadım” düsturunu en az bir defa sarf etmenize sebep olabiliyor. Bir ülkenin insanlarının nasıl yönetilirlerse yönetilsinler hallerinden memnun olmamaları gibidir bu. Ne var ki internet anarşi ile yönetilir.

    Saygı değer Konfüçyus bile kadının evinden çıkmaması gerektiğini ve burnunu erkek işlerine sokmasının ancak kötü sonuçlar doğuracağını söylemişken şu anda yaşanan gerçek aydınlanmanın gizli kalmış cehaletin saklandığı duvarların ardından çıkaramayacağını söylemeliyim.

    Gerçek yoruma gelince: bence Takagi’yi bir kişi olarak değil bir karakter olarak gör farklı persfektiften bakarak. Konu “Kadınların hayalleri basit ve erkeğe boyun eğer nitelikte olmalıdırlar” şeklinde görülebileceği gibi “Erkekler kadınları her devirde küçümserler ve bu acınası bir durumdur” şeklinde de yorumlanabilir. (bu özetti ^^)

    • July 12, 2010 at 7:54 pm

      ben en başından beri bu kareleri hep karakter tiplerinden kaynaklı diye yorumlamaya çalıştım (sevdiğim bir mangayı sevmeye devam edebilmem için gerekliydi bu) takagi yalnızca var olan bir erkek tipinin kategorize edilmiş şekli diye düşünmek için epey çaba harcadım ama bir sürü ayrıntı üst üste gelince bi dakka ya bu işte bir sorun var diyor insan. yine de bu mangayı sevmeye devam ediyorum.

  2. 3 pininci
    July 12, 2010 at 12:37 pm

    Animelerin Jaopn kültürünün kadınlara bakış açısından nasıl etkilendiğine dair bir yazı okumuştum (maalesef şimdi nereden okuduğuma dair hiç bir fikrim yok). Daha bir çok katı ve belli örnekler gibi(mesela bu yazıdakiler) aslında en küçük ayrıntılara kadar girdiğini gördüğümde çok şaşırmıştım. Tabi bir Türkiye’de üretiliyor olsalar da daha iyi bir sonuç elde edilmezdi.

    Mesela, aklımda kalan bir örnek; Japonlar’da birlikte yürüyen erkek ve kadınların, kadının erkeğin gölgesine basmayacak şekilde geriden yürümesine dair bir görgü kuralı(gelenek? görgü kuralı?) varmış. Ve bunun hala yansımalarının devam ettiği anlatılıyordu. Hatırlarsanız klasik erkek ve kızın yürüdüğü tepeden bakılan, gün batımında gölgelerinin çıktığı sahneler olur. Kızın arkadan gelmesinin nedeni de utangaç veya yavaş olduğu için değil, erkeğin gölgesine basmaması için. İşte bizdeki kadının bilmemkaç adım arkadan gelmesi gibi. Şimdi Türkiye’de bir çizgi film üretildiğini ve bunun hala uygulandığını düşündüm, çok çirkin bir şey.

    Tabii neredeyse tüm anneler ev kadını, babalar da sabahtan akşama kadar çalışıyor falan ama bu normal bir durum zaten!

    • 4 pininci
      July 12, 2010 at 12:38 pm

      ahahahah çıkan surata bayıldım x))

      • July 12, 2010 at 9:42 pm

        yalnız söylediğin sahne 5 cm per second’da vardı sanki. vay be O_o

  3. July 16, 2010 at 1:51 am

    Aslında ben bu tars şeylere şaşırmıyorum. Çünkü Japonya’da kadın ın toplumda ki yeri pek iç açıcı değil. Toplumun kadına verdiği değer ve onu değerlendirme mantığı da bakuman mangakalarından farklı değil. Burada toplum kelimesine dikkat çekeyim erkeklerin kadına verdiği değer değil toplumdan bahsediyorum çünkü bu Japon kadınının büyük bir çoğunluğu tarafından da kanıksanmıştır. – Kadınlar hala 30lu yaşlarına kadar özgür kız modlarında dolaşıp sonra bir erkeğe kapağı atmayı marifet sanıyor. Kardeşim bir bak en kral üniversitelerde okudun ne bir yere yönetici olmana izin verdiler ne de yüksek bir mertebeye gelmene 35 yaşında elinde yeni doğmuş bir bebekle evinde kocanı bekliyorsun. Ya da bir ofiste çalışıp gene eve gelip yemek yapıyorsun çocuğa bakıyorsun temizlik yapıyorsun kocansa bir cacık yapmıyor. Tabi ki bende bu olaya taa Türkiye’den doğru kıl oluyorum ama sen büyük ihtimalle hayatından memnunsundur : ) – Biz tabiki de bu tarz olaylara kıl olabiliriz ama toplumun yapısı genel itibariyle böyle bunun anime/mangalara yansımasından daha doğal da bir şey olamaz. Her neyse çok uzattım Sergül Kato ile yaptığımız röportajın şu kısmını koysam yeterde artardı bile —

    Göksenin:

    Bizim bildiğimiz kadarı ile Japonya’da sosyal hayatta kadının Anadolu kadınından pek bir farkı yok evde oturur yemek yapar yani Anadolu kadınının üniversite mezunu versiyonu ve kadınların iş hayatı dahil bir çok alanda ezildiğini duyuyoruz bu ne kadar doğru?

    Sergül:

    Hmmm %70 doğru ama baştada dediğim gibi eşim normal japonlar gibi olmadığından bizim evde böyle bir şey yok.

  4. 7 mai
    July 18, 2010 at 9:14 pm

    Koyduğun panellerde genellikle karakterden kaynaklı gibi dursa da Japon kültüründe kadının durumunun pek iç açıcı olmadığını biliyoruz…
    Üstelik düşününce Death Note’da da şöyle “işte bu!” denilebilecek kadın karakter yok. Misa, tartışmaya gerek yok. Takada, bazı açılardan Misa’dan beter. Naomi, aslında zeki ve güçlü bir karakterken o bile kandırılıyor.
    Ayıp ayıp Tsugumi, Takeshi!

  5. July 19, 2010 at 7:00 pm

    bkz: ah bir de Haruhi Suzumiya olmasa.

    • July 26, 2010 at 1:01 am

      • July 26, 2010 at 2:06 am

        haruhi’nin japon feminizminin yeni yüzü olması :S geçen myanimelist’te de aynı konuyu konuşurken laf bir şekilde haruhi’ye gelmişti.

  6. July 27, 2010 at 11:18 pm

    yaziyi okuduktan sonra ne kadar hakli olduğunu bir kez daha düşündüm. Seriyi okurken pek anlaşilmasada kadirnlarin ezilmesi durumu var. Ama sanirim bu biraz mangakalari ile ilgili olabilir. Hatirlatirimki death note ta da kadin tiplemeleri kolay kanan ve erkeğe beğli tiplerdi. -ben buna bağliyorum en azindan.-

  7. 12 dcmbr
    December 26, 2011 at 1:10 am

    merhaba. tesadüfen bu yazıya rastladım ve şok oldum. baumanın mangasına değil de animesine başlamıştım ve sırf bu sahne yüzünden animeyi bırakmıştım. bugün bu yazının yazılmasının üzerinden 1,5 yıl geçmiş ve ben bu yazıya rastlıyorum. çok ilginç bir tesadüf gerçekten o kadar şaşırdım ki. beni de çok rahatsız eden bir sahneydi. yazınızda çok güzel açıklamışsınız zaten.

    ben 27 yaşındayım, üniversite mezunuyum ve çok şükür iyi işte çalışıyorum, parasını kazanan bir kadınım. milyarca hayalim var gerçekleştirmek için elimden geleni yaptığım, bazılarının hayal olarak kalacağını bildiği vesaire. hal böyleyken neşeli neşeli yeni animeye başlıyosun ve elin japonu seni aşağılıyor. hadi ordan dedim ve animeye karşı bir soğuma geldi bana bundan sonra. eskisi kadar severek izlemedim. soğudum japonlardan resmen. sen kalk teknoloji devi ol böyle geyikler yap bana. ümüğünü sıkasım geldi yazarının. hayır bi de bunu animeye çevirmiş ikici defa öyle yayınlatmışlar, kimse rahatsız olmamış ona hayret ediyorum. yazınızdan sonra bu mevzulara daha dikkat ederek izlicem animeleri, umarım bir daha bu kadar sinir bozucu bir sahneyle karşılaşmam /karşılaşmayız.

    • December 26, 2011 at 3:41 am

      sayende ben de bu eski yazıyı yeniden hatırladım ve örnek olarak koyduğum manga sayfalarına bakınca yeniden sinirlendim. özellikle takagi’nin, akıllı bir kız çok zeki olmanın sevimli bir şey olmadığını bilir, Iwase yüksek notlara sahip ve bununla gurur duyuyor öyleyse aptal olmalı şeklindeki düşünceleri inanılır gibi değil.


Leave a Reply

Arşiv (adeta bir zaman tüneli)

yazı kategorileri

Yeni yazılardan haberdar olmak için mail adresini gir.

Join 263 other followers

blog istatistikleri

  • 490,153 tıklama
Personal Blogs - BlogCatalog Blog Directory

şu sıralar okuduğum

RSS icten’s Recently Watched Anime from MyAnimeList.net

RSS icten’s Recently Read Manga from MyAnimeList.net


