11
Aug
09

ölmeden önce okunması gereken kitaplar

Yabancı bir blogda gördüğüm bir post hoşuma gitti ve aynısını yapmaya karar verdim. O blogger BBC’nin anket sonucu belirlediği “en sevilen 100 kitap” listesini yayımlayıp bir yıldızlama sistemiyle kendi okuduklarını göstermiş. Ben BBC’nin listesini çok tırt buldum çünkü listede İncil, Bridget Jones’un Günlüğü ve Harry Potter filan var. Sonuçta en popüler kitaplar listesinden başka bir şey değil. Bu yüzden ben Notos Öykü dergisinin hazırladığı “Ölmeden önce okumanız gereken 40 kitap” listesini kullanacağım. Bu epey sağlam bir liste olmuş. 74 yazardan 10’ar kitap belirlemeleri istenmiş ve seçilen kitaplardan en çok oy alan 40 tanesi listeye koyulmuş.  Tek yıldız verdiklerim okuduklarım iki yıldız verdiklerim bir defadan fazla okuduklarım. Kitapların hepsinin hastası olduğum için sevme dereceme göre yıldız vermiyorum çünkü listeyi yıldız manyağı yapabilirim :Dfilozof

1- Don Quijote, M. de Cervantes Saavedra (1605) *
2- Suc ve Ceza, Fyodor Dostoyevski (1866) **
3- Memleketimden Insan Manzaralari, Nâzim Hikmet **
(1966-1967)

4- Alemdagda Var Bir Yilan, Sait Faik Abasiyanik
(1954)
5- Tutunamayanlar, Oguz Atay (1971) *
6- Hamlet, William Shakespeare (1600 dolaylarinda) **
7- Yuzyillik Yalnizlik, Gabriel García Márquez (1967)*
8- Huzur, Ahmet Hamdi Tanpinar (1949)
9- Anna Karenina, Lev Tolstoy (1873-1877) *
10- Karamazov Kardesler, Fyodor Dostoyevski (1880) **
11- Kara Kitap, Orhan Pamuk (1990)*
12- Ilyada, Homeros (MO 9.-7. yuzyil) **
13- Odyssia, Homeros (MO 9.-7. yuzyil) **
14- Savas ve Baris, Lev Tolstoy (1865-1869) *

15- Ilahi Komedya, Dante Alighieri (1307-1321)
16- Binbir Gece Masallari (8.-9. yuzyil) *
17- Madame Bovary, Gustave Flaubert (1856) *
18- Donusum, Franz Kafka (1915) *
19- Ecinniler, Fyodor Dostoyevski (1872) **

20- Butun Oykuleri, Anton Cehov (d.o. 1860-1904) (bi ara çok cehov okumuştum ama bütün öykülerini değil O.o)
21- Kucuk Prens, Antoine de Saint-Exupery (1943)*
22- Ince Memed, Yasar Kemal (1955)*
23- Denemeler, Michel de Montaigne (1572-1588)
24- Ulysses, James Joyce (1922) * (okudum ama bi bok anlamadım, cesaretimi toplayınca tekrar girişeceğim)
25- Yunus Emre Divani (d.o. 1238?-1320?)
26- Mesnevi, Mevlana Celaleddin Rumi (1278, en eski
nushasi)
27- Dava, Franz Kafka (1913) *
28- Budala, Dostoyevski (1868) *

29- Mrs. Dalloway, Virginia Woolf (1925)
30- Son Siirleri, Nâzim Hikmet (1970)
31- Macbeth, William Shakespeare (1606) *
32- Kizil ile Kara, Stendhal (1830) *

33- Malte Laurids Brigge’nin Notlari, Rainer Maria
Rilke (1910)
34- Kayip Zamanin Izinde, Marcel Proust (1917-1925)
35- Ses ve Ofke, William Faulkner (1929)
36- Gonulcelen, J.D. Salinger (1951)*
37- Seyh Bedrettin Destani, Nâzim Hikmet (1936) *
38- Bir Dugun Gecesi, Adalet Agaoglu (1979)
39- Evliya Celebi Seyahatnamesi (1898-1938)
40- Kotuluk Cicekleri, Charles Baudelaire (1857)

BBC’nin İngiltere’de en sevilen 50 kitabından da çok azını okumuşum. Onun listesi de şöyle:kütüphaneci

1. The Lord of the Rings, JRR Tolkien
2. Pride and Prejudice, Jane Austen*
3. His Dark Materials, Philip Pullman
4. The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, Douglas Adams*
5. Harry Potter and the Goblet of Fire, JK Rowling*

6. To Kill a Mockingbird, Harper Lee*
7. Winnie the Pooh, AA Milne
8. Nineteen Eighty-Four, George Orwell*
9. The Lion, the Witch and the Wardrobe, CS Lewis
10. Jane Eyre, Charlotte Brontë
11. Catch-22, Joseph Heller
12. Wuthering Heights, Emily Brontë
13. Birdsong, Sebastian Faulks
14. Rebecca, Daphne du Maurier
15. The Catcher in the Rye, JD Salinger*
16. The Wind in the Willows, Kenneth Grahame
17. Great Expectations, Charles Dickens
18. Little Women, Louisa May Alcott
19. Captain Corelli’s Mandolin, Louis de Bernieres
20. War and Peace, Leo Tolstoy*
21. Gone with the Wind, Margaret Mitchell
22. Harry Potter And The Philosopher’s Stone, JK Rowling*
23. Harry Potter And The Chamber Of Secrets, JK Rowling*
24. Harry Potter And The Prisoner Of Azkaban, JK Rowling*

25. The Hobbit, JRR Tolkien*
26. Tess Of The D’Urbervilles, Thomas Hardy
27. Middlemarch, George Eliot
28. A Prayer For Owen Meany, John Irving
29. The Grapes Of Wrath, John Steinbeck*
30. Alice’s Adventures In Wonderland, Lewis Carroll
31. The Story Of Tracy Beaker, Jacqueline Wilson
32. One Hundred Years Of Solitude, Gabriel García Márquez*
33. The Pillars Of The Earth, Ken Follett
34. David Copperfield, Charles Dickens
35. Charlie And The Chocolate Factory, Roald Dahlprofesör
36. Treasure Island, Robert Louis Stevenson
37. A Town Like Alice, Nevil Shute
38. Persuasion, Jane Austen
39. Dune, Frank Herbert
40. Emma, Jane Austen*
41. Anne Of Green Gables, LM Montgomery
42. Watership Down, Richard Adams
43. The Great Gatsby, F Scott Fitzgerald*
44. The Count Of Monte Cristo, Alexandre Dumas
45. Brideshead Revisited, Evelyn Waugh
46. Animal Farm, George Orwell*
47. A Christmas Carol, Charles Dickens
48. Far From The Madding Crowd, Thomas Hardy
49. Goodnight Mister Tom, Michelle Magorian
50. The Shell Seekers, Rosamunde Pilcher

Kimseyi mimlemiyorum ama okuyanlardan hoşuna gidenler olursa kendi yıldızlamalarını yapıp bloglarında paylaşsalar eğlenceli olabilir. Mesela Whezlee yapsın bu işi.

(Yazı için seçtiğim resimleri de ayrıca takdir ediniz. Ben şahsen gözlerimi alamıyorum. Resimler amartinsdebarros‘a ait )

Edit: Yıllar sonra listeyi güncelledim. Epey geri olduğum BBC listesinde biraz ilerleme kaydetmişim.

29 Responses to “ölmeden önce okunması gereken kitaplar”


  1. August 11, 2009 at 3:00 am

    içten-chan, bu çok iyi oldu benim için, böyle bir liste arıyordum :)

    • 2 içten
      August 11, 2009 at 3:17 am

      işine yaramasına sevindim ^_^ benim de ne zamandır okumak istediğim bir sürü kitap var bu listelerde. mesela yüzyıllık yanlızlık ve kara kitap.

  2. August 11, 2009 at 11:00 am

    Çoğunu okuduğumu görmek beni mutlu etti. İşşallah ölmeden geriye kalanlarıda bitiririm…Güzel paylaşım olmuş…

  3. 4 ginevra
    August 11, 2009 at 2:16 pm

    http://whezlee.blogspot.com/2009/08/olmeden-once-okunmas-gereken-kitaplar.html

    liste beni hüzünlere boğdu. yıllardır okumak isteyip okuyamadığım kitaplar var içlerinde. ya da alıp rafta beklettiğim. ama çok fazla okunası kitap, çok fazla izlenesi film var. ölmeden hepsini bitirmek mümkün değil sanırım.

  4. August 11, 2009 at 9:43 pm

    bir ingilizlerle ortak zevkimiz çok az okumak istemiyorum… diğer listede eksik sevmedim bu işi…

  5. September 7, 2009 at 12:27 am

    Güzel bir liste. Eklemek istediklerim olacaktır fakat bunun ötesinde önce listeyi bitirmeyi tercih ederim.

    • 7 içten
      September 7, 2009 at 1:55 pm

      bence de liste de eksikler var mesela ben dostoyevski’nin tüm kitaplarının olmadığı bir listeye liste demem :P ama herkesi tatmin edecek kısa ve öz bir liste yapmak da mümkün değil.

      • 8 ssss
        October 25, 2013 at 7:43 pm

        Körü körüne dostoyevskicilerden de bıktım artık bi bitmediniz adam adını yazsa göklere çıkarıyorsunuz.Victor hugo nun jack london un dickens ın shakespeare ın olmadığı bir liste sadece gereksizdir.

  6. 9 uygar
    September 8, 2009 at 10:32 am

    Ingvar Ambjørnsen – Beyaz Zenciler ve Insan Postuna Burunmus Kopek
    bunlar da benden :)

  7. September 8, 2009 at 8:43 pm

    meraba.

    oncelikle, blogun cok guzelmis. hazine bulmus gibiyim su an.

    sonrasinda da, ben bu mimi caliyom bilesin :)

    • September 8, 2009 at 8:58 pm

      beğendiğine sevindim mimi de blogu da ^_^

  8. September 8, 2009 at 9:23 pm

    ve yazdim da :)

    http://missipisi.com/hepimiz-mimleri-ozlemedik-mi-peki-ya-kitaplari/

  9. 13 esra
    November 15, 2009 at 4:03 pm

    evet güzel bi liste olmuş fakat sadece yerel ve ulusal klasiklerden derleme şeklinde kalmış,güncel ve faydalı kitaplar da yer almalıydı bnce.emeğiniz için teşekkürler yine de..

  10. 14 irem
    February 24, 2010 at 6:18 pm

    kitapların bir çoğu ingilizce çok üzücü bence “kitap okuyun,kitap okutun” herkese byy

  11. 15 themarauder
    March 5, 2010 at 8:31 pm

    Ulysses’i ilk okuyuşunda anlamadıysan şansına küs. İlk başladığında bitirip, okuyup anladın anladın. Hani telaffuz edersin ama tam anlamıyla ilk okuyuşu vermez.

    • 16 themarauder
      March 5, 2010 at 8:35 pm

      Hort yapmışım galiba

  12. 17 kurtis
    June 12, 2010 at 2:53 pm

    bence en güzel romanlardan biri CİNGÖZ RECAİ

  13. 18 mormenekşe
    July 14, 2010 at 12:33 am

    kitap okumayarak geçen dört yılım var. evet.. ne düşündüğünüzü tahmin edebiliyorum haklısınız ben çok sığ biriyim umarım ölmeden değişir bu durum..çünkü neler kaybettiğimi biliyorum az çok.
    hepinize iyi okumalar.emin olun çok şanslısınız..

  14. 19 Ahmet~
    August 13, 2010 at 7:02 am

    22 yasinda kitap okumaya baslayan birisi olarak gercekten cok sey kaybettigimi dusunuyorum..kesinlikle okunmasi gereken kitaplari arastirirken blogunu gordum ve aralarindan henuz hicbirini okumadim..icler acisi bir durum..umarim sene sonunda blogun su anda oldugu gibi topluma kazandirilmis bir sekilde acik olur ve 40 kitaptan okumadigim kalmaz.iste o zmn metin icerigi daha zengin birseyler yazmak isterim :).emegine saglik

  15. 20 serkan
    November 12, 2011 at 12:32 am

    demir ökçe yok, martin eden yok, gazap üzümleri yok, fareler ve insanlar yok.. birde efrasiyabın hikayeleri var.. anlatılması zor dinlemesi güzel masallar..

    • November 12, 2011 at 12:50 am

      gazap üzümleri var bbcnin listesinde ama efrasiyab bir yana ihsan oktay anar’ın hiç bir kitabının notos’un listesine girmemesi ilginç

  16. 22 colt
    November 26, 2011 at 5:24 pm

    Benim de ilk listeden tamamlamam gereken kitaplar var. Çoğu okunacaklar listesindeydi zaten birkaç tane daha ekledim. Bir bloğum olmadığı için paylaşamıyorum malesef..

    Bir de ilk listede Gönülçelen yıldızsızken ikinci listede The Catcher in the Rye yıldızlı görünüyor. İkisi aynı kitap. Çeviren hangi akla hizmet o ismi vermiş bilmiyorum. Çünkü ben de yıllar önce Gönülçelen’i Salinger’in başka bir kitabı sanarak satın almıştım. Okumaya başlayınca başka bir çeviri olduğunu anladım. Zaten ilk okuduğum çeviri (Çavdar Tarlasında Çocuklar) her yönüyle daha iyiydi.

    Her iki listede de Turgenyev yok, beni en çok etkileyen kitap onun Babalar ve Oğullar’ıydı oysa.

    Ve seçtiğin resimleri takdir ediyorum, çizim mi gerçek mi hâlâ karar verebilmiş değilim gerçi.

    • November 26, 2011 at 7:44 pm

      aaa gönülçelen=catcher in the rye ?! hadi ya hiç bilmiyordum. çavdar tarlasında çocukları da duymamıştım gerçi. işaretleyeyim o zaman.

      resimler yağlıboya sanırım.

  17. 24 Mesut Yıldırım
    May 19, 2012 at 4:29 pm

    Güzel… Bu listeden en az 10 kitap okumayı düşünüyorum; kendisine çok değer verdiğim önemli bir yazarın da bana vermiş olduğu listenin içinde burada yazılmış kitaplar da var; teşekkürler…

  18. 25 Anonymous
    July 27, 2012 at 3:08 pm

    güzel bir paylaşım olmuş… teşekkürler

  19. 26 klş
    November 5, 2012 at 11:17 pm

    evet

  20. November 23, 2012 at 1:51 am

    offff çok yavaşsınız kitap okuma konusunda buradaki kitapların % 87 okudum bunun yanında ölmeden önce okunması gereken bir kitap daha var hatırlatayım dedim. zamanı olmuyor kimsenin kitap okuma konusunda. 12 saat çalışıyorum, beden gücüyle çalışıyorum ama okumayada zaman ayırabiliyorum tek yapmanız gereken planlama yapmak. bu arada hatırlatayım dedim ölmeden bi ara Kuranı Kerim’i de okuyun benden söylemesi ;)

  21. 28 Anonymous
    February 1, 2013 at 5:59 pm

    İçten kardeş bu blok çok iyi, fazla iyi. Zaman kaybediyorum burda.

    • February 3, 2013 at 4:44 pm

      teşekkür ederim. zaman kaybı için de özür dilerim:)


Leave a Reply

Popüler Yazılar

Arşiv (adeta bir zaman tüneli)

yazı kategorileri

Yeni yazılardan haberdar olmak için mail adresini gir.

Join 205 other followers

blog istatistikleri

  • 340,783 tıklama
Personal Blogs - BlogCatalog Blog Directory

şu sıralar okuduğum

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

RSS Unknown Feed

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 205 other followers

